Tilskud i 2026
Fondens bevillinger er etårige og følger kalenderåret.
Ansøgningsrunden for tilskud i 2026 gennemføres med ansøgningsfrist den 18. august 2025 kl. 12.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 16. september 2025, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Bemærk at fonden har fået ny strategi for perioden 2026-2029
Ansøgningsmaterialet for 2026-runden
- Fondens strategi 2026-2029
- Vejledning om tilskud for bevillingsåret 2026 - til ansøgere samt tilskudsmodtagere og deres revisorer
Ansøgningsskemaet som består af 3 dele:
- Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og om ansøger (word)
- Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
- Del 3 Projektøkonomi (excel)
Forventet bevillingsramme for 2026-runden
Fonden har en forventet bevillingsramme for 2026-runden på 8-12 mio. kr.
Kort om ansøgningsrunden
- Husk at læse vejledningen. Dette er både relevant for ansøgere samt tilskudsmodtagere og deres revisorer. Læs også den vejledende tekst angivet til højre i ansøgningens del 3.
- Husk af afkrydse alle felter i ansøgningens del 1 og 2.
- Husk at udfylde alle felter i ansøgningens del 3. Herunder nøgleord vedr. ekstern bistand og beskrivelse af overhead
- Den mail og projektleder der angives i ansøgningens del 1 vil automatisk blive fondens kontaktperson på projektet. Overvej derfor hvilken mail der angives.
- Hvis projektet får tilsagn, skal tilskudsmodtagere være opmærksom på eventuelle krav om offentliggørelse ved forskningsprojekter eller at der kan være behov for at fonden modtager et nyt budget.
Indsendelse af ansøgningen til fonden
Ansøgningen skal sendes pr. mail til Kartoffelafgiftsfonden@Kartoffelafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, Del 2 i word og Del 3 i excel.
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage et autosvar på e-mail som er kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Kartoffelafgiftsfonden. Fonden forventer at behandle ansøgningerne den 16. september 2025. Fondens afgørelser bliver udsendt til ansøgerne inden udgangen af 2025.
Nyt i ansøgningsmaterialet for bevillingsåret 2026
Fonden fik ny bestyrelse den 1. november 2024 for en periode på fire år. Den nye bestyrelse har som noget af det første vedtaget en ny strategi for fonden for bevillingsårene 2026-2029.
Fondens lovgrundlag blev også opdateret pr. 1. januar 2025, herunder med en ny aktivitetsbekendtgørelse.
Alle ansøgere bør orientere sig i det opdaterede materiale forud for ansøgning.
De største ændringer i materialet omtales nedenfor:
Der er ny strategi for fonden for bevillingsårene 2026-2029. Den nye strategi indeholder bl.a. ændringer i effektmålene samt ændringer i tildelingskriterier samt fondens indsatsområder. Herudover har fonden ændret layout for strategien med henblik på at give et bedre indblik i fondens historie og formål.
Fondens vejledning er opdateret jf. nyt krav i administrationsbekendtgørelsens §9 om, at fonden skal efterleve Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning samt krav om, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen skal godkende fondens vejledning forud for ansøgningsrundens start i 2025. Styrelsen har godkendt den vedlagte vejledning i marts 2025.
Vejledningen er – udover en række redaktionelle justeringer – blev opdateret på følgende centrale punkter:
Intern løn: Opdatering af afsnit 9.1.i fondens vejledning ang. udgifter til intern løn hos ansøger/tilskudsmodtager. Hovedreglen er en beregningsteknisk årsnorm på 1649 timer, men der gives i fondens vejledning mulighed for at en række støttemodtagere har mulighed for at anvende en timesats, der er op til 20% højere, hvilket vil svare til en beregningsteknisk årsnorm på 1374 timer. Anvendelse af denne mulighed er betinget af, at støttemodtagere kan dokumentere at støttemodtager ikke overkompenseres.
Overhead: Opdatering af afsnit 9.6. i fondens vejledning og pkt. 3.5 om overhead i ansøgningsskemaets del 3. Som hovedregel kan overhead maksimalt udgøre 18% af projektet tilskudsberettigede direkte lønudgifter. Der er dog jf. økonomistyrelsens vejledning også en række undtagelsesmulighederne, der indebærer at fonden har mulighed for at tillade en overheadsats på op til 44% af de direkte udgifter (excl. ekstern bistand), når en række betingelser er opfyldt. Der skal altid være et økonomisk rimeligt og sædvanligt forhold mellem projektets aktiviteter og den dertil knyttede overhead. Hvis ansøger ønsker at søge under undtagelsesbestemmelsen med en højere overhead end hovedreglen, skal det tydeligt begrundes, hvorfor dette er nødvendigt for projektets gennemførelse.
Projektændringer: Opdatering af afsnit 12.2. i fondens vejledning om, hvornår der er krav om at indsende en ændringsansøgning. Der skal indsendes en ansøgning om ændring til fonden, når der er behov for at omprioritere mellem hovedbudgetposter, og hvis en hovedpost afviger mere end +/-10% eller +/-200 t. kr. af det samlede tilskudsgrundlag.
Projektforlængelser: Opdatering af afsnit 12.3 i fondens vejledning om, at ansøgninger om projektforlængelser skal være fonden i hænde senest d. 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører. Tidligere var fristen 31. januar efter bevillingsårets udløb.
Udvidelse af krav om revisionspåtegnet tilskudsregnskab til bl.a. universiteter: I fondsvejledningens afsnit 18 fremgår det, at alle ansøgere, der søger under fondens opslag for bevillingsåret 2026 og frem skal indsende et revisionspåtegnet tilskudsregnskab med mindre tilskudsmodtager er en statslig eller selvstændig offentlig virksomhed, der ikke i forvejen får årsregnskab påtegnet af den godkendt revisor. Det medfører bl.a. at universiteter fra og med bevillingsåret 2026 skal indsende revisionspåtegnet tilskudsregnskab.
Fonden er i gang med at udarbejde en regnskabsinstruks, der vil blive lagt på fondens hjemmeside inden 1. juli 2025. Denne vil tage udgangspunkt i Rigsrevisionens standarder for offentlig revision.
Baggrund om økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning
Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning, der danner grundlag for fondens vejledning, kan læses her
- Afsnit om lønudgifter er præciseret ud fra økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.1. Fastsættelse af lønniveau.
- Afsnit om overhead er præciseret ud fra økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.4 Overhead
- Afsnit om projektændringer er tilpasset økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.7. Budgetændring
- Indførelse af krav om revisionspåtegning af tilskudsregnskaber for selvstændige offentlige virksomheder som fx universiteter sker på baggrund af økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.3.5. Revisionspåtegning af tilskudsregnskab.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring af budgettet
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer offentliggøres senere. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2026-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Del 1 Ændringsskema (Word)
Del 2 Projektøkonomiskema (Excel)
Hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Indsendelse af ændringsansøgning
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet fx ”KU - Optimering af udbytter i hestebønner”.
Ansøgningen skal sendes pr. mail til: kartoffelafgiftsfonden@kartoffelafgiftsfonden.dk
Fondens bevillinger er 1-årige og bevilges for et kalenderår. Tilskuddet kan således kun dække projektomkostninger, der ligger i perioden 1. januar – 31. december i det kalenderår, som bevillingen vedrører.
Der skal derfor opstilles realistiske budgetter for kalenderåret, og aktiviteterne skal kunne gennemføres inden for kalenderåret. Der kan alligevel blive behov for at udskyde visse af projektets aktiviteter til afholdelse senere, eksempelvis som følge af eksterne leverancer, der svigter, barsel eller længerevarende sygdom hos nøglemedarbejdere.
En projektforlængelse betyder, at tilskudsmodtager formelt modtager to tilskud - ét tilskud i det oprindelige bevillingsår og ét tilskud i det efterfølgende år. Der skal således aflægges en afrapportering for hvert tilskud / hvert år.
Skemaet til brug for ansøgning om forlængelser af 2026-projekter kan downloades her:
Indsendelse af ansøgning om projektforlængelse
Ansøgningen skal fremsendes i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet fx ”KU - Optimering af udbytter i hestebønner”.
Ansøgningen skal sendes pr. mail til: kartoffelafgiftsfonden@kartoffelafgiftsfonden.dk
Fondens udbetalingspraksis er som følgende:
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring. Der kan søges om udbetaling af op til 80% af bevillingen.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Fonden kan i særlige tilfælde give dispensation og udbetale oftere end en gang i kvartalet. Begrundet ansøgning om dispensation kan sendes til fondens postkasse.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Slutudbetaling af de sidste 20 pct. af de tilskudsberettigede udgifter vil ske på baggrund af revisorpåtegnet tilskudsregnskab.
- Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling:
- Bevillingsåret 2026 (excel)
Efter udløbet af den etårige projektperiode er der fortsat en række forhold, der skal iagttages. Det drejer sig først og fremmest om aflæggelse af tilskudsregnskab og faglig beretning, således at der kan føres kontrol med midlernes korrekte anvendelse.
Dertil vil der ofte være krav om offentliggørelse af de resultater, projektet genererer.
Oplysninger herom kommer i december 2026.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk